Skip directly to content

Rugpijn

Rugpijn

Ongeveer 80% van de volwassenen heeft weleens rugpijn.

Wat is rugpijn?

Rugpijn komt vaak voor, ongeveer 80% van de volwassenen heeft weleens rugpijn. De pijn komt in verschillende soorten en maten, bijvoorbeeld als een plotselinge pijnscheut of als een constant aanwezig gevoel. De pijn kan direct aanwezig zijn of langzaamaan erger worden. Rugpijn kan voorkomen in de midden- of bovenrug, maar komt voornamlijk voor in de onderrug. Gelukkig is rugpijn goed te behandelen. Dus ga rechtop zitten en bekijk enkele van de oorzaken en tips voor die zeurende rugklachten.

0

Oorzaken van rugpijn:

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Sportblessures of ongelukken kunnen tot rugpijn leiden maar ook verstuikingen, spierverrekkingen, een beschadigde tussenwervelschijf, een beknelde zenuw in de wervelkolom of een irritatie in de gewrichten kunnen resulteren in het krijgen van rugpijn. Andere veroorzakers van rugpijn zijn artrose, overbelasting, beenlengte verschil, een slechte houding, stress en overgewicht. Veel zwangere vrouwen ontwikkelen lage rugpijn vanwege het extra gewicht dat ze tijdens de zwangerschap ondersteunen.

Rugklachten ontstaan door een samenspel van factoren, die zowel persoons- als werkgebonden zijn.

  • Persoonlijke factoren: 
    Lichaamsbouw, lichaamsgewicht, stressfactoren, de algehele en lokale (spier)conditie en (bij vrouwen) soms ook door de menstruatie.
  • Werkgebonden factoren:
    Fysieke activiteiten als tillen, zitten, staan, onverwachte bewegingen en lopende bandwerk. Daarnaast blijkt ook de houding een belangrijke factor te zijn welke rugklachten kan verklaren.
  • Sportieve factoren:
    Ook door sporten kan men last krijgen van rugpijn, vooral bij turnen waar men de rug vaak moet buigen en overbelasten. Een goede warming up en cooling down zijn belangrijk bij het sporten.
0

Hoe om te gaan met rugpijn?

Als je rugpijn hebt is het belangrijk om normaal te blijven bewegen ook al is dat pijnlijk. Zo voorkom je stijve spieren. Lees hier meer tips hoe om te gaan met rugpijn. Als je rugpijn niet beter wordt of juist slechter wordt, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Blijf in beweging

Blijf in ieder geval in beweging: bewegen moet, ook als het pijn doet. Als je begint te bewegen heb je kans dat de rugklachten afnemen.

Verbeter je houding

Let op je houding tijdens het zitten, lopen, liggen en tillen. Neem ook een ergonomische werkhouding aan die op jou is afgesteld.

Draag stevige schoenen

Draag comfortabele en stevige schoenen, vooral tijdens het sporten.

Een geschikt matras en kussen

Een geschikt matras en kussen zijn niet alleen belangrijk voor een goede nachtrust, je kan hier ook rugpijn mee vermijden.

Een massage

In geval van rugpijn kan een massage door een professional de pijn helpen verminderen.

ThermaCare Rugpijn

ThermaCare is speciaal ontworpen om de spieren te ontspannen en de pijn bij de bron aan te pakken, zodat je weer vrij en gemakkelijker kunt bewegen. Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.

Inner Page